Hela skolan arbetar med ett utvecklingsarbete kring Synligt lärande. Det är till för att synliggöra elevernas lärande och vi sätter upp tydliga mål, individuella och övergripande arbetsområden. Eleverna får reflektera över hur de ska lära sig och hur de tillägnar sig kunskap.
F-3
När man börjar i förskoleklass på Oxelbergsskolan möts eleverna av inspirerande pedagoger som genom leken introducerar eleverna in i skolans värld. I förskoleklassen lägger vi grunden till läs och skrivinlärning. Vi arbetar tematiskt och på ett lekfullt sätt med språklek, praktiskt matematik, musik och rörelse.
I de lägre skolåren arbetar pedagogerna medvetet med såväl de sociala förmågorna som de kognitiva färdigheterna. Vi tycker det är viktigt att fokusera på att synliggöra lärandet vilket innebär reflektion, diskussion och samtal med eleverna kring deras lärande. Alla elever har en individuell utvecklingsplan som är ett levande dokument i elevernas vardag. I vår undervisning använder vi modern teknik och konkreta undervisningsmaterial. Vi har nära till både natur och kultur vilket vi utnyttjar i vår verksamhet.
Vi erbjuder möjlighet till läxtid en eftermiddag i veckan
I de lägre skolåren arbetar pedagogerna medvetet med såväl de sociala förmågorna som de kognitiva färdigheterna. Vi tycker det är viktigt att fokusera på att synliggöra lärandet vilket innebär reflektion, diskussion och samtal med eleverna kring deras lärande. Alla elever har en individuell utvecklingsplan som är ett levande dokument i elevernas vardag. I vår undervisning använder vi modern teknik och konkreta undervisningsmaterial. Vi har nära till både natur och kultur vilket vi utnyttjar i vår verksamhet.
Vi erbjuder möjlighet till läxtid en eftermiddag i veckan
År 4-6
Vi har en tydlig inställning till Idrott och hälsa – den är livsviktig. Varje
pass har roliga lekar, utmanade fysiska aktiviteter och du har chansen att prova
på lite nya aktiviteter som dans, rodd olika bollsporter med mera. Bild och form
är ett spännande område där du får pröva din kreativitet och konstnärliga
ådra. Man kan även välja Blocket som då ger eleven möjlighet att fördjupa sig i ett skolämne.
Vi erbjuder möjlighet till läxtid en eftermiddag i veckan
Vårt fritidshem
På fritidshemmet har vi ca 110 elever som är uppdelade på två avdelningar, Kvisten och Grenen. Vi har öppet måndag till fredag kl. 6.15-18:00. Vi erbjuder frukost och mellanmål och vid studiedagar, feriedagar serveras även lunch.
På fritidshemmet arbetar och planerar vi verksamheten utifrån läroplanen (lgr 11) Vi erbjuder dagligen olika former av aktiviteter tex. lekar och idrott i gymnastiksalen, estetisk verksamhet och utomhuspedagogiska aktiviteter. Detta gör vi för att stimulera elevernas olika intresse, behov och social utveckling.
Det finns alltid utrymme för fri lek hos oss. I leken utvecklar barn sin sociala kompetens, De lär sig att samspela med andra, kompromissa, skratta, känna sympati och empati. Fritidshemmet är ett viktigt komplement till skolan för att skapa mångsidighet, helhet och kontinuitet i barnens utveckling och lärande.
Vi erbjuder möjlighet till läxtid en eftermiddag i veckan
Vårt fritidshem
På fritidshemmet har vi ca 110 elever som är uppdelade på två avdelningar, Kvisten och Grenen. Vi har öppet måndag till fredag kl. 6.15-18:00. Vi erbjuder frukost och mellanmål och vid studiedagar, feriedagar serveras även lunch.
På fritidshemmet arbetar och planerar vi verksamheten utifrån läroplanen (lgr 11) Vi erbjuder dagligen olika former av aktiviteter tex. lekar och idrott i gymnastiksalen, estetisk verksamhet och utomhuspedagogiska aktiviteter. Detta gör vi för att stimulera elevernas olika intresse, behov och social utveckling.
Det finns alltid utrymme för fri lek hos oss. I leken utvecklar barn sin sociala kompetens, De lär sig att samspela med andra, kompromissa, skratta, känna sympati och empati. Fritidshemmet är ett viktigt komplement till skolan för att skapa mångsidighet, helhet och kontinuitet i barnens utveckling och lärande.